Etter å ha blitt anbefalt av blant annet bloggdronningen Sophie Elise, opplever FNDR at stadig flere unge omfavner appen, og bruker den aktivt til å finne spennende produkter i nærområdet. Dette merkes også av butikkene, og butikkeiere i Oslo opplever at unge kunder oppdager varer gjennom appen når de befinner seg i nærheten av butikken.
-Vi har fått inn mange unge folk. Dette er jo en kundegruppe som ikke pleier å gå innom interiørbutikker, forteller Liv Aker i butikken L’Interieur på Frogner. Aker har drevet butikken i to år, og etter å ha benyttet seg av FNDR har hun opplevd at unge kunder kommer til butikken for å kjøpe varer som butikken normalt ikke profilerer. L’Interieur forteller at kundene som kommer gjennom FNDR er ute etter butikkens eksklusive te, sjokolade og kjeks. -De fleste av oss ønsker jo å handle lokalt, forteller Aker til Folkepressen.

Butikker digitaliserer for å overleve
L’Interieur er ikke alene om å merke en ny trend blant unge i Oslo. I dag benytter mange seg av digitale kanaler for å finne nye tilbud, og butikkene er avhengige av å kunne markedsføre seg på nett for å kunne hente inn nye kunder. Det holder dessverre ikke lenger å sette opp et reklameskilt utenfor, og butikkeiere opplever at potensielle kunder går rett forbi mens de kikker på telefonen sin. Det var nettopp den innsikten som gjorde at FNDR appen ble etablert, sier appens egen grunder og daglige leder, Ina von Turow.
-Om butikken din er stor eller liten spiller ingen rolle. Alle går inn i FNDR på like vilkår, og det koster ingenting å legge ut produktene, forteller von Turow til Folkepressen. -FNDR teamet er forkjempere for et levende bybilde med butikkmangfold. Vi tror faktisk at folk flest er enige med oss.
Mange butikker deler grunderens entusiasme for appen. Bryggeriutsalget Drikk Godt på Majorstua ser positivt på omstillingen butikkene står ovenfor. -De fleste butikker vet at de må digitalisere, men de bare vet ikke hvordan, forteller daglig leder Jostein Wang. Han er glad for at FNDR var overraskende enkelt både å sette opp og benytte i hverdagen. Snart åpner Drikk Godt en ny avdeling med bøker, og Jostein gleder seg til å legge disse ut i appen. -Det var litt skremmende å legge ut varer i begynnelsen, i og med at det var helt nytt, men nå er vi blitt varme i trøya, ler Wang.
FNDR teamets engasjement for å styrke posisjonen til enkeltstående butikker har blitt lagt merke til langt utenfor Oslos bygrenser.
LES OGSÅ: Seks apper som gjør deg til en bedre Osloborger
Vekker interesse flere steder i landet
Hanne Gulbrandsen i Arendal By sier – Jeg ble nysgjerrig da jeg leste om FNDR appen i Aftenposten og tok umiddelbart kontakt med grunderen. Personlig liker jeg at det er en reklamefri app. Vi ser frem til å ta imot FNDR teamet her i Arendal i den nære fremtid.
Også på Vestlandet er det engasjement for å involvere butikker i den populære butikkappen. Harald Brynlund-Lima er rådgiver ved Samfunnsplan i Sandnes kommune, og beskriver appen som nærhandelens framtid. Han uttrykker tro på at det reklamefrie konseptet til FNDR er et verdifullt verktøy for lokalt næringsliv. FNDR teamet synes det er morsomt at byer på andre siden av landet tar kontakt.
-Det er kjempehyggelig at butikker, byer og kommuner utenfor Oslo tar kontakt med FNDR, forteller von Turow. Hun kan røpe at FNDR vil bli tilgjengelig i flere byer i nær framtid. –Det er spennende at aktører fra andre deler av Norge allerede viser engasjement, og vi håper å ekspandere snart slik at vi virkelig kan utgjøre en forskjell for butikkmangfoldet på landsbasis. Vi i FNDR synes ikke det er en naturlov at bare store butikker skal overleve. Folk flest blir faktisk lei seg når mangfoldet forsvinner, avslutter von Turow.
LES OGSÅ: Vi tester Godtlevert.no