
Noen julegaver finner veien til nettet, også i år. – I romjula ser vi at det dukker opp en del annonser for helt nye ting, som egentlig ble gitt i gave, sier Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN.
Den siste iPhone-modellen, en treningsmaskin, Parajumpers boblejakke, Marc Jacobs lommebok og en leketraktor er eksempler på gaver som er lagt ut på FINN. Første og andre juledag ble det publisert tusenvis av privatannonser.
Første og andre juledag ble det lagt ut 4000 privatannonser på FINN, en økning på 19 % sammenlignet med tilsvarende dager i fjor. En titt på siden viser at 2700 av annonsene er lagt ut det siste døgnet.
Mistet treningsmotivasjonen
Høyt kaloriinntak i jula er ikke ensbetydende med ny treningsmotivasjon for alle. Én annonsør selger en ellipsemaskin. «Nå selger jeg min julegave for en billig penge siden motivasjonen til å bruke den er borte», skriver vedkommende. Mer plass i stua blir det nok også.
Feil størrelse og to av samme ting
En annen må kvitte seg med de nye snowboardstøvlene på grunn av dårlig rygg, og en kjæreste har bommet på skostørrelsen. Andre har fått to dunjakker og liker den ene best, kjøpte seg ny mobiltelefon før jul eller innser at leketraktoren er for liten for poden.
– Selv om gaven var godt ment, er det kanskje bedre at andre får bruk for tingene enn at det blir liggende i en skuff. Det å bruke romjula på bytterunder i butikkene er dessuten en svett affære for mange, og noen prøver nettet i stedet, sier Kallum.
Selger «gammel» teknologi
– Vi ser også at det kommer inn annonser fra folk som er veldig opptatte av ny teknologi. De vil ha den siste iPhone-modellen og den beste flatskjermen. Hvis de får det til jul, selger de det gamle, selv om dette er så godt som nytt, sier hun.
«En supertynn flatskjerm med kjempebilde og lyd selges meget billig fordi jeg har fått vite at jeg får en ennå større skjerm i julegave …», heter det i en annonse. Den gamle TV-en er fra november.
Kan gjøre kupp
– Det betyr at kjøpere kan gjøre kupp på ubrukte, flotte ting. Ikke alle annonsører skriver at det er snakk om en julegave, men det er mange saker i ny emballasje hos oss nå – gjerne kjente merkevarer, sier Kallum.
Mest interesse er det for iPhone 5, iPad, Rolex og Playstation, viser FINNs søkestatistikk.