En Rolls-Royce Cullinan foran Grand Hotel Kempinski i Vilnius, Litauen. Karlis Dambrans / Shutterstock.com
En Rolls-Royce Cullinan foran Grand Hotel Kempinski i Vilnius, Litauen. Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Historie: Da Volkswagen trodde de kjøpte Rolls-Royce

Et historisk eksempel av kjøpers undersøkelsesplikt og forskjellen på Rolls-Royce Motors og Rolls-Royce Limited


I 1998 kjøpte bilgiganten Volkswagen opp luksusbilmerket Rolls-Royce, men det viste seg at de ikke kjøpte rettighetene til å bruke logo eller navnet, for rettighetene endte opp hos konkurrenten BMW.

Volkswagen Group er verdens største bilprodusent med merker som Audi, Bentley, Bugatti, Porsche og selvfølgelig Volkswagen. I 1998 skulle Sheffield-selskapet Vickers selge unna to av sine merker, Cosworth og Rolls-Royce Motors.

Budkrig med store summer

BMW var allerede motorprodusent for RR, og det lå i kortene at denne bayerske giganten ville være en naturlig arvtager. Volkswagen slang seg med i oppkjøpskampen, og overbydde BMW med nesten 100 millioner dollar i datidens verdier.

annonse:

BMW hadde høyeste bud med 340 millioner dollar, da Volkswagen i tolvte time la 430 millioner dollar på bordet. Det tilsvarer omtrent 679 millioner dollar i dag, eller 5,9 milliarder norske kroner.

Den ikoniske grillen og panserornamentet Spirit of Ecstasy. PHOTOCREO Michal Bednarek / Shutterstock.com
Den ikoniske grillen og panserornamentet Spirit of Ecstasy. PHOTOCREO Michal Bednarek / Shutterstock.com

Rolls-Royce Motors vs. Rolls-Royce Holdings

Det endte med at Volkswagen vant budrunden, og fikk tilslag på kjøpet av det som de antok var hele stasen, men det viste seg fort at konsernet Volkswagen hadde kjøpt fra Vickers var Rolls-Royce Motors. som omfattet fabrikken, hovedkontoret og rettighetene til Spirit of Ecstasy og den rettigheten til den karakteristiske grillen.

BMW hadde allerede et godt samarbeid med Rolls-Royce Holdings plc, som var morsselskapet til Rolls-Royce Motors

Fra Rolls-Royce Holdings kjøpte BMW rettighetene til å bruke merkenavnet Rolls-Royce og rettighetene til logoen med RR-monogrammet. For dette betalte BMW “kun” 40 millioner dollar, som tilsvarer 553 millioner norske kroner etter dagens kurs.

Som tidligere nevnt var allerede BMW motorleverandør for RR, og hadde en klausul i kontrakten som tilsa at de BMW kunne avslutte leverandøravtalen med tolv måneders oppsigelse. Dette betydde at BMW kunne lamme produksjonen til VW, da selskapet ikke ville ha tid nok til å utvikle en egen motor til RR i løpet av oppsigelsesperioden.


Les også: Ti råtøffe superyachter


Kompromisset

Dette satte både BMW og Volkswagen i en snål posisjon. BMW var de eneste med rettighetene til å produsere biler under RR-navnet, mens VW hadde rettighetene til panserornamentet og grillen, som gjorde at ingen av av kunne ingen av bilprodusentene sette i gang produksjon bilproduksjonen. På toppen av det hele hadde VW kjøpt Bentley, som benyttet samme chassis som RR.

Etter forhandlinger ble BMW og Volkswagen AG enige om at VW fikk produsere RR fram til 2002, med BMW som motorleverandør. I 2003 overtok BMW hele produksjonen av RR, mens Volkswagen skulle utelukkende produsere Bentley.


Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vickers

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Motor_Cars

Richard Feast, Kidnap of the Flying Lady: How Germany Captured Both Rolls Royce and Bentley (2003)


Del saken med noen som trenger det!